Ağız dışı ve ağız içi muayene, ağız bulguları ile sistemik hastalıklar arasındaki ilişki ve tanı testleri, tedavi planlaması. Programın 1. haftasında Dentomaksillofasiyal Radyoloji Anabilim Dalı ve diğer klinik bölümlerin katılımıyla multidisipliner olarak “Hasta muayenesi ve klinik bilimlere giriş” dersi verilmektedir. Her bölümden bir öğretim üyesi, daha önce tahsis edilen hafta programında konusunu açıklar. İlk haftayı takiben programın tüm dersleri Dentomaksillofasiyal Radyoloji Anabilim Dalı tarafından verilmektedir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretme teknikleri | Değerlendirme yöntemleri |
1) Kapsamlı bir tıbbi geçmişini ve hastanın ağız ve diş durumuna ilişkin bir geçmişi ve uygun bir iletişim yoluyla her türlü tedavi için bilgilendirilmiş onamını kaydedin ve arşivleyin. | PLO 2, PLO 3, PLO 5, PLO 6 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
2) Tedavi planlaması yaparken ve tedavi sırasında hasta beklenti ve ihtiyaçlarını, sosyal ve psikolojik faktörleri tanımlayın. | PLO 4, PLO 6, PLO 8, PLO 10 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
3) Her hastaya ağız sağlığı risklerini göz önünde bulundurarak alternatif tedavi planları yapar, bu planların avantaj ve dezavantajları hakkında hastaya gerekli bilgileri verir ve hasta ile birlikte nihai tedavi planına karar verir. | PLO 2, PLO 3, PLO 4, PLO 6, PLO 8, PLO 10 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
4) Öykü ve klinik muayeneden elde edilen bulguları yorumlayarak ve ilişkilendirerek geçici veya kesin bir tanı geliştirmek için karar verin. | PLO 6, PLO 8 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
5) Kendi sınırlarının farkına varın. Hastaların yönetimi için kapsamlı bir teşhis, tedavi ve/veya sevk planı oluşturun. | PLO 5 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
6) Uygun laboratuvarı ve diğer teşhis prosedürlerini ve testleri sunun. | PLO 6 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
7) Sistemik hastalıkların oral belirtilerini değerlendirin. | PLO 6 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
8)Ortodontik anomaliler, ileri cerrahi prosedürler, periodontal cerrahi, temporomandibular rahatsızlıklar vb. belirli alanlardaki sınırlamaları doğru tespit edin ve gerektiğinde bir uzmana (2. ve 3. servisler) başvurun. | PLO 10 | 1, 2, 3, 4, 5 | A, B, C, D, E |
Dersin Akışı
TEORİK DERS İÇERİĞİ *GÜZ
DERS İÇERİĞİ (5.yarıyıl) | ||
Hafta | Teorik Konular | Çalışma materyalleri |
1 | Multidisipliner dersi | Kaynakları inceleyin. |
2 | Tükürük bezleri | Kaynakları inceleyin. |
3 | Bacteremia | Kaynakları inceleyin. |
4 | Diş hekimliğinde enfeksiyon | Kaynakları inceleyin. |
5 | Laboratuvar teknikleri I | Kaynakları inceleyin. |
6 | Laboratuvar teknikleri II | Kaynakları inceleyin. |
7 | Diş hekimliğinde hepatit | Kaynakları inceleyin. |
8 | Cardiovascular diseases in dentistry | Kaynakları inceleyin. |
9 | Vaka tartışması | Kaynakları inceleyin. |
10 | Diş hekimliğinde hamilelik | Kaynakları inceleyin. |
11 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
12 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
13 | Probleme dayalı | Kaynakları inceleyin. |
14 | Probleme dayalı | Kaynakları inceleyin. |
TEORİK DERS İÇERİĞİ *BAHAR
DERS İÇERİĞİ (6. dönem) | ||
Hafta | Teorik Konular | Çalışma materyalleri |
1 | Diabetic dental patients | Kaynakları inceleyin. |
2 | Solunum sistemi hastalıkları | Kaynakları inceleyin. |
3 | Kan hastalıklarının belirtileri | Kaynakları inceleyin. |
4 | Kan hastalıklarının belirtileri | Kaynakları inceleyin. |
5 | Tiroid bozuklukları | Kaynakları inceleyin. |
6 | AIDS | Kaynakları inceleyin. |
7 | Hastaların Diş Tedavisi Kronik böbrek yetmezliği | Kaynakları inceleyin. |
8 | Kemik hastalıkları I | Kaynakları inceleyin. |
9 | Vaka tartışması | Kaynakları inceleyin. |
10 | Kemik hastalıkları II | Kaynakları inceleyin. |
11 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
12 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
13 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
14 | Tedavi planlaması | Kaynakları inceleyin. |
PRATİK DERS İÇERİĞİ * GÜZ
DERS İÇERİĞİ (5.dönem) | ||
Hafta | Teorik Konular | Çalışma materyalleri |
1 | Hasta kayıt dosyasındaki formların doldurulması | Kaynakları inceleyin. |
2 | Diş anamnezi | Kaynakları inceleyin. |
3 | Tıbbi anamnez | Kaynakları inceleyin. |
4 | Ekstraoral muayene | Kaynakları inceleyin. |
5 | Ağız içi muayene | Kaynakları inceleyin. |
6 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
7 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
8 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
9 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
10 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
11 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
12 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
13 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
14 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
PRATİK DERS İÇERİĞİ * BAHAR
DERS İÇERİĞİ (6.dönem) | |||
Hafta | Teorik Konular | Çalışma materyalleri | |
1 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
2 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
3 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
4 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
5 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
6 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
7 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
8 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
9 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
10 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
11 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
12 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
13 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. | |
14 | Pratik çalışmalar* Ağızdan teşhis | Kaynakları inceleyin. |
Kaynaklar
ÖNERİLEN KAYNAKLAR | |
Ders Kitabı | - Ders Notları Her dersin sonunda öğretim üyesi tarafından çıktılar verilir. - Dentomaksillofasiyal Radyoloji Klinik El Kitabı |
Ek Kaynaklar | Bricker S.L., Langlais R.P., Miller C.S. (2002), Oral Diagnosis, Oral Medicine and Treatmet Planning, Second Edition, London. Scully C. (2008) Oral ve Maksillofasiyal Tıp, İkinci Baskı, Elsevier. Laskaris G (2005) Ağız Hastalıklarının Tedavisi, Thieme, NY ABD Crispian Scully (2004) Oral ve Maksillofasiyal Tıp, Elsevier Bilim Sınırlı Şükrü Şirin, İlknur Özcan. Oral Diagnoz, İ.Ü. Dişhek. Fak. İ.Ü Basımevi ve Film Merkezi,1997.ISBN: 975-404-448-1 Semih Özbayrak, (1993) Oral Mukoza Hastalıkları, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul, Türkiye Semih Özbayrak (2006 ) Ağız Hastalıkları Atlası, Quintessence Bilge OM, Akgül M, Dağistan S (2012) Diş Hekimliğinde Muayene ve Oral Diagnoz, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum, Türkiye AR İlker Cebeci (2009) Oral Tıp I Hastalıkların İncelenmesi ve Güncel Dişhekimi Yaklaşımı Ankara, Türkiye İlknur Özcan (2007) Sistemik Yaklaşımlarla Oral Diagnoz, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Türkiye.
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Belgeler | Fotokopi paylaşılabilir. |
Ödev | Paylaşılabilir. |
Sınavlar | Paylaşılamaz. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME | ||
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALAR | NUMARA | YÜZDE |
Ara sınav | 2 | 50 |
Quiz | - | - |
Ev ödevi | - | - |
Toplam | 50 | |
FİNAL SINAVIN GENEL NOTA KATKILARI | 50 | |
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALARIN GENEL NOTA KATKILARI | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAMA KATKILARI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşam boyu öğrenme anlayışını benimsemek, sürekli mesleki gelişim için gerekli planlama ve uygulamaları yapmak. | ||||||
2 | Hasta güvenliği ve klinik risk yönetimini göz önünde bulundurarak, uygulamada ekip çalışmasını planlamak ve yönetmek. | X | |||||
3 | Etik ilkeleri tüm hastalarda uygulamak ve etik sorunların çözümünde etik karar verme ilkelerini kullanmak. | X | |||||
4 | Dişhekimliği personeli ve hastalarla etkili bir iletişimin sürdürülmesi. | X | |||||
5 | Hasta bilgilerinin gizliliğine özen göstermek ve hasta kayıtlarını eksiksiz bir şekilde tutmak ve muhafaza etmek. | X | |||||
6 | Ağız ve diş hastalıklarının teşhisi için gerekli anamnez, muayene ve yardımcı tanı yöntemlerinin kullanılması ve hastanın genel sağlık durumu ile diş tedavilerinin planlanması arasındaki ilişkinin yorumlanması. | X | |||||
7 | Tüm diş hekimliği uygulamalarında sağlığın korunması ve sürdürülmesini öncelik olarak alarak, tüm koruyucu önlemleri içeren kapsamlı bir tedavi planlaması yapmak. | ||||||
8 | Alternatif tedavi seçeneklerinin planlanması ve planların avantaj ve dezavantajları hakkında bilgi verilerek nihai tedavi planlaması konusunda hasta ile ortak karar alınması. | X | |||||
9 | Temel tıp bilimlerini klinik bilimlerle bütünleştirmek ve bu bilgileri hastanın tüm işlemlerinde kullanmak. | X | |||||
10 | Hastanın ağız sağlığı risklerini göz önünde bulundurarak tedavi planlaması yapmak ve uzmanlık alanı dışındaki durumlarda bir uzmana başvurmaktır. | X | |||||
11 | Hastanın ilk adım sağlık hizmetlerini psikomotor becerileri maksimum düzeyde ve kanıta dayalı diş hekimliği ilkelerini kullanarak gerçekleştirmek. | X | |||||
12 | Pediatrik hastalarla zihinsel gelişim aşamaları dikkate alınarak iletişim kurulması ve davranışsal yönetimin sağlanması. | ||||||
13 | Özel gruplara odaklanan topluluk temelli programların planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. | ||||||
14 | Ulusal sağlık politikalarının yeniden düzenlenmesi ve alanlarında gerekli önerilerde bulunmak. | ||||||
15 | Uluslararası literatürü takip etmek, yayınları eleştirel olarak değerlendirmek ve uygulama sırasında araştırma sonuçları ile kanıta dayalı diş hekimliği entegrasyonu. |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS İÇERİĞİNE GÖRE ÖĞRENCİ İŞ YÜKÜNE GÖRE AYRILAN AKTS | |||
Etkinlik | Miktar | Süre (Saat) |
Toplam İş yoğunluğu (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahil: 28 x Toplam ders saati) | 28 | 2 | 56 |
Sınıf dışı çalışma saatleri (Ön çalışma, uygulama) | 28 | 1 | 28 |
Arasınav | 2 | 10 | 10 |
Ev ödevi | - | - | - |
Final | 1 | 10 | 15 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |