Ders, nükleotidler, enzimler, insan vücudunda ATP üretimi, Glikoliz, glukoneogenez, glikojenez, glikojenoliz, pentoz fosfat yolu, yağ asitlerinin oksidasyonu, ketogenez, protein ve aminoasitlerin katabolizması, döllenme, blastülasyon, gastrulasyon ve somitogenez gibi konuları kapsar. nörülasyon ve katlanma, temel organların oluşumu ve fetal dönem, ekstraembriyonik yapılar, kıkırdak ve bobe dokusunun histolojisi, insan gelişimi, mitokondri genomu ve diş agenezisi. Baş ve boyun kasları, baş ve boyun kan damarları, Üst ve alt ekstremite kan damarları, Karın bölgesi kasları ve kan damarları
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenme Çıktıları
Dersin sonunda öğrenci; |
Program öğrenme çıktıları | Öğretme teknikleri | Değerlendirme yöntemleri |
Solunum zincirinde meydana gelen nükleotidlerin yapılarını tanımlar,
Karbonhidrat, lipis, protein metabolizmalarında görev yapan nükleotidlerin yapılarını tanımlar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Enzim-‐substrat kompleksi oluşum mekanizmasını açıklar,
Enzimatik reaksiyonları etkileyen faktörleri açıklar, Enzimatik reaksiyonların inhibitör türlerini tanımlar, Düzenleyici enzimleri sınıflandırır, Enzimleri solunum zincirindeki dizilim sırasına göre sıralayınız, Solunum zincirindeki her bir enzimin işlevini açıklayın, Uzaklaştırma veya ROS ile ilgili enzimleri listeleyin Enzimleri uluslararası sisteme göre sınıflandırır, Oksidoredüktazlar, hidrolazlar, transferazların reaksiyon mekanizmalarını tanımlar, Oksidoredüktazlar, hidrolazlar, transferazlardan oluşan her bir enzim sınıfı için birer örnek veriniz. Liyazların, izomerazların, ligazların reaksiyon mekanizmalarını tanımlar, Liyazlar, izomerazlar, ligazlardan oluşan her bir enzim sınıfı için bir örnek veriniz. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Oksidatif fosforilasyon ile ATP üretimini açıklar,
Substrat düzeyinde fosforilasyon ile ATP üretimini tanımlayın |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Aerobik ve anaerobik glikoliz arasındaki farkları listeler,
Aerobik ve anaerobik glikoliz ile açığa çıkan enerjiyi hesaplayın, Glukoneogenez ile ilgili döngüleri açıklar, Glukoneogenezi düzenleyen enzimlerin etki mekanizmalarını açıklar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Adım adım glikojenezi açıklayın,
Adım adım glikojenolizi açıklayın, Karaciğer ve kas glikojeni arasındaki temel farkları listeleyin, Düzenleyici enzimler tarafından glikojenoliz ve glikojenezin düzenlenmesini açıklar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Pentoz fosfat yolunun nükleik asit metabolizması ile bağlantısını açıklar,
Pentoz fosfat yolu ile indirgeme reaksiyonları arasındaki bağlantıyı açıklar, Pentoz fosfat yolu ile glutatyon antioksidan sistemi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Yağ asitlerinin β--oksidasyonunu tüm enzimleri belirterek açıklar,
Yağ asitlerinin β-‐oksidasyonu ile elde edilen enerjiyi hesaplayın, Çift sayılı karbon yağ asitlerinin, tek sayılı karbon yağ asitlerinin ve dallı zincirli yağ asitlerinin β- oksidasyonu arasındaki farkları listeleyiniz. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Keton cisimlerinin isimlerini listeleyin,
Keton cisimlerinin sentezlerini açıklar, Ekstrahepatik dokularda yakıt olarak kullanılacak keton cisimlerinin koşullarını listeler. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Amino asitlerin katabolizmasında yer alan genel biyokimyasal reaksiyonları listeler,
Amino asitlerin katabolizmasında görev alan enzimlerin özelliklerini tanımlar, Amino asitleri bozunma ürünlerine göre sınıflandırın, Üre döngüsünü açıklar, Üre döngüsü ve sitrik asit döngüsü arasındaki bağlantıyı açıklayın |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Döllenme yerini belirleyin ve bu süreçteki genel adımları tanımlayın. Adet döngüsü olaylarına göre döllenme ne zaman gerçekleşir?
Döllenme yaşı ile adet (gebelik) yaşı arasında ayrım yapın. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Zigottan blastosist oluşumuna kadar konseptusta meydana gelen değişiklikleri tanımlayın.
İmplantasyona Bilaminar Embriyo Olağan implantasyon yerlerini listeleyin; daha yaygın ektopik implantasyon sitelerini listeleyin. Trofoblastın sitotrofoblast ve sinsityotrofoblasta farklılaşmasını ve çevreleyen maternal dokudaki desidual reaksiyonu içeren implantasyon sürecini tanımlayın. İmplantasyon başladıktan sonraki hafta içinde konseptus ve çevresindeki maternal dokularda meydana gelen değişiklikleri özetleyin. Gelişimin ikinci haftasının sonundaki bilaminar embriyonik diskin bileşenlerini tanımlayın. Bu iki katmanın kaynaklarını listeleyin. İnsan koryonik gonadotropinin (hCG) gebeliğin sürdürülmesindeki rolünü açıklayın. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Gastrulasyon sürecini ve üç birincil embriyonik germ tabakasının kökenini kısaca tanımlayın.
Embriyonik diskte mezoderm içermeyen iki alanı listeleyin. Gelişimin üçüncü haftasında embriyonik mezodermde ortaya çıkan bölgesel farklılıkları tanımlayın. Somitlerin kaynağını tanımlayın ve bu yapıların ana türevlerini listeleyin. Üç birincil embriyonik germ tabakasının ana türevlerini listeleyin. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Notokord'un kaynağını ve oluşum mekanizmasını açıklayın.
Nörülasyonun ana özelliklerini özetleyin. Nöral tüp ve nöral kretin oluşumunda yer alan olayların sırasını tanımlayın. Nöral krest hücrelerinin türevlerini listeleyin. Baş kıvrımı, kuyruk kıvrımı ve yan gövde kıvrımlarının a) düz üç katmanlı embriyonik diski C-şekilli silindirik bir embriyoya dönüştürmede, b) bağırsağı oluşturmada ve c) göbek halkasını daraltmadaki rolünü kısaca tanımlayın. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Embriyonik ve fetal gelişim dönemlerinin temel özelliklerini karakterize edin. | PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Üçüncü haftada ekstraembriyonik yapılarda meydana gelen değişiklikleri, özellikle koryonik villusun gelişimini açıklar. (Dört ekstraembriyonik zarın tüm temelleri şimdi mevcuttur.)
İmplantasyon tamamlandıktan sonra ayırt edilebilir hale gelen desiduanın (bazalis, kapsüler ve parietalis) üç alt bölümünü tanımlayın. Koryonik kesenin villöz koryon ve düz koryona farklılaşmasını tanımlayın. Amniyotik sıvının görevlerini listeler. Monozigotik ve dizigotik ikizlerin kökenini açıklayın. Monozigotik ve dizigotik ikizler için tüm olası amniyon, koryon ve plasenta ilişkilerini tanımlayın. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Histolojik bölümlerde hiyalin, elastik ve fibröz kıkırdak arasında ayrım yapın
Histolojik bölümlerde kompakt kemiği ayırt edin Bağ dokusu uygun alt tiplerini tanır. Hiyalin, elastik, fibröz kıkırdak ve endokondral ossifikasyonun etiketli bir diyagramını çizin. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
H&E ile boyanmış bölümlerdeki nöronları tanır ve histolojik özelliklerini yorumlar.
Sinir sistemindeki sinirlerin ışık mikroskobik görünümünü tanımlar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Embriyonik ve fetal gelişim dönemlerinin temel özelliklerini tanır | PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Kafatası kemikleri ve kasları için anatomik özellikleri ve klinik sonuçları tanımlayın
Alt ve üst uzuvların kemikleri ile eklemlerinin anatomik özellikleri arasındaki bağlantıyı tanımlayın Baş ve boyundaki kan damarının anatomik özelliklerini tanımlar. |
PLO 9,15 | 1, 2, 3, 4, | A, B |
Dersin Akışı
TEORİK DERS İÇERİĞİ *BAHAR
DERS İÇERİĞİ (2. dönem)
Hafta | Teorik Konular | Çalışma materyalleri | |
1 | İnsan vücudunda nükleotidler, enzimler ve ATP üretimi | Önerilen kaynaklar | |
2 | Glikoliz, glukoneogenez glikojenez, glikojenoliz, pentoz fosfat yolu | Önerilen kaynaklar | |
3 | Yağ asitlerinin oksidasyonu, ketogenez, proteinlerin ve amino asitlerin katabolizması | Önerilen kaynaklar | |
4 | Döllenme, blastülasyon, gastrulasyon ve somitogenez | Önerilen kaynaklar | |
5 | Nörülasyon ve katlama | Önerilen kaynaklar | |
6 | Temel organların oluşumu ve ölümcül dönem, ekstra embriyonik yapılar | Önerilen kaynaklar | |
7 | Kıkırdak ve kemik dokusunun histolojisi, insan gelişimi, mitokondri genomu ve diş agenezisi | Önerilen kaynaklar | |
8 | Baş boyun kasları | Önerilen kaynaklar | |
9 | Baş ve boyundaki kan damarları | Önerilen kaynaklar | |
10 | Üst ve alt uzuvlar | Önerilen kaynaklar | |
PRATİK DERS İÇERİĞİ * BAHAR
DERS İÇERİĞİ (1.dönem) | |||
Hafta | Pratik Konular | Çalışma materyalleri | |
1 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
2 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
3 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
4 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
5 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
6 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar | |
7 | Laboratuar çalışmaları | Önerilen kaynaklar |
Kaynaklar
Kaynaklar | |
Ders Kitabı |
1.İnsan Vücudunun Muhteşem Biyokimyasal Mimarisi, İ. Özden, Yeditepe Üniversitesi Yayınları, 2016
2.Netter'in Diş Hekimliği için Baş ve Boyun Anatomisi Neil S. Norton, ISBN: 9781929007882 3.Wheeler's Dental Anatomy, Physiology and Occlusion, Major M.Ash. Stanley Nelson, Elsevier Sağlık Bilimleri 4. Diş Hekimliği için Baş ve Boyun Anatomisi , Baker / Schuenke / Schulte / Schumacher, Ciltsiz / softback ISBN (Amerika): 9781604062090 http://www.learnerstv.com/Free-‐Dental-‐Video-‐lectures-‐ltv137-‐Page1.htm 5.İnsan Fizyolojisi Stuart Ira Fox 10. Baskı Yayımcı:McGraw Hill 6.Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı Guyton&Hall 12. Baskı Yayımcı:Elsevier&saunders
|
Ek Kaynaklar |
- Ders Notları
|
Materyal Paylaşımı
Materyal Paylaşımı | |
Belgeler | Fotokopi paylaşılabilir. |
Ödevler | Paylaşılabilir. |
Sınavlar | Paylaşılamaz. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME | ||
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALAR | NUMARA | YÜZDE |
Arasınav | 1 | 50 |
Quiz | - | - |
Evödevi | - | - |
Toplam | 50 | |
FİNAL SINAVIN GENEL NOTA KATKILARI | 50 | |
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALARIN GENEL NOTA KATKILARI | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Çıktılarına Katkısı | Katkı | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
9 | Temel tıp bilimlerini klinik bilimlerle bütünleştirmek ve bu bilgileri hastanın tüm işlemlerinde kullanmak. | X | |||||
15 | Uluslararası literatürü takip etmek, yayınları eleştirel olarak değerlendirmek ve uygulama sırasında araştırma sonuçları ile kanıta dayalı diş hekimliği entegrasyonu. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | NUMARA |
SÜRE (saat ) |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat ) |
Kurs süresi 2. dönem ( teorik) | 7 | 6.9 | 48 |
Kurs süresi 2. dönem ( uygulamalı ) | 7 | 4 | 28 |
Ders dışı çalışmalar ( 1. dönem ) | 7 | 14 | 98 |
TOPLAM | 174 | ||
Toplam iş yükü /25 | 6.96 | ||
Dersin AKTS kredisi | 7 |