Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak. | 10,15 | 1 | 1 |
4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi | İlgili okumalar |
2 | Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları | İlgili okumalar |
3 | Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi | İlgili okumalar |
4 | Dilin türleri | İlgili okumalar |
5 | Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları (yapı bakımından) | İlgili okumalar |
6 | Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları(kaynak bakımından), Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği |
İlgili okumalar |
7 | Yazılı anlatım türlerinden öykü hakkında bilgi | İlgili okumalar |
8 | Ara sınav. | İlgili okumalar |
9 | Türkçenin tarihsel gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler | İlgili okumalar |
10 | Türkçenin ses özellikleri | İlgili okumalar |
11 | Kalıplaşmış anlatımlar | İlgili okumalar |
12 | Anlatım bozuklukları(sözcük düzeyinde), uygulama çalışması | İlgili okumalar |
13 | Anlatım bozuklukları(cümle düzeyinde), uygulama çalışması | İlgili okumalar |
14 | Yazılı anlatım türlerinden deneme hakkında bilgi | İlgili okumalar |
Kaynaklar
Kaynaklar | Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434 Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi Türkçe Ders Notları -TKL 201 (Haz. Bedri Selimhocaoğlu) Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders öncesi dağıtılan fotokopile |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. | X | |||||
2 | Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. | X | |||||
4 | Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. | X | |||||
5 | Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. | X | |||||
6 | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. | X | |||||
8 | Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | X | |||||
9 | Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. | X | |||||
10 | Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. | X | |||||
11 | Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. | X | |||||
12 | Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. | X | |||||
13 | Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. | X | |||||
14 | Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
15 | Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. | X | |||||
16 | İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI | Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |